Nebylo to spíše téma pro Vlastní známku?

Nebylo to spíše téma pro Vlastní známku?

František Beneš

Název emise: Spojený ústav jaderných výzkumů v Dubně – 60 let
Den vydání: 16. března 2016
Platnost: ode dne vydání ve styku tuzemském i mezinárodním až do odvolání
Hodnota: 27 Kč; kat. č. 880
Rozměr známkového obrazu: 30 x 23 mm
Výtvarný návrh: Zdeněk Ziegler
Tisk: Poštovní tiskárna cenin, Praha
Druh tisku: plnobarevný OF
Tisková forma: 4x 50; Papír: fl-an-OF
Náklad: 500 tis.
FDC: OTp; Rytec: Václav Fajt
Tisk: PTC Praha; Náklad: 3.700 ks

Když jsem se dozvěděl o záměru vydat příležitostnou poštovní známku k 60. výročí založení Spojeného ústavu jaderných výzkumů v Dubně u Moskvy, cítil jsem, že je to chyba. Ne kvůli tématu nebo dislokaci, ale proto, že jde typicky o téma a výročí, jemuž by měla být věnována známka vlastní – tedy taková, kterou si zaplatí objednavatel a umístí na ni, co se mu líbí. Kdyby šlo o výročí padesáté (se silně přihmouřenýma očima) nebo sté, řekněme. Ale šedesáté? Kolik takových příležitostí bychom našli – a nikoho ani nenapadne žádat, aby k nim ministerstvo průmyslu a obchodu vydalo známku. Považuji to za chybu (a možná i pohodlnost) Komise pro přípravu emisního plánu poštovních známek MPO, z níž by si měli její členové vyvodit poučení.

Na druhé straně je třeba říci, že sama známka je zdařilá, doslova hezká, ve své (pro laiky) obsahové nesrozumitelnosti obecně srozumitelná, krásně vytištěná. Na FDC je dobře vyvážena minimalistickou rytinou zobrazující uspořádání elektronů 117. prvku Mendělejevovy tabulky, který byl v Ústavu SÚJV Dubna v rámci rusko-americké spolupráce objeven před sedmi lety (jmenuje se Ununseptium, zkratka Uus, a jde o umělý prvek, který se v přírodě nevyskytuje, praktické využití prozatím nemá). Razítko je rovněž jednoduché, bohužel až příliš, ve srovnání s propracovanou kresbou známky vypadá jako odbyté.

Na závěr se musím vrátit k titulku. Nelze mít za zlé, když se někdo – v tomto případě čeští vědci spolupracující s Ústavem – snaží prosadit do emisního plánu své téma. Od toho je ale už zmíněná Komise MPO, aby závažnost takového návrhu posoudila, a to v souvislostech, a podobné návrhy odkázala na možnost objednání Vlastní známky. Ty přece byly k těmto účelům zavedeny. Namísto toho však vyšla známka vymykající se silně emisní tradici posledního desetiletí, která zabrala místo jinému tématu, jež by si zařazení zasloužilo více.