Velikonoce: Formát velkorysý – ale to podání…

Velikonoce: Formát velkorysý – ale to podání…

František Beneš

Název emise: Velikonoce
Den vydání: 21. února 2018
Hodnota: A (ke dni vydání 19 Kč); č. 964 (ČP)
Rozměr známkového obrazu: 30 x 23 mm
Výtvarný návrh: Kryštof Krejča
Druh tisku: plnobarevný OF
Papír: fl-an-OF; Tisk: PTC Praha
Tisková forma: 4x 50
Náklad: 3,2 mil.
FDC: nebyla vydána

Mnohé pošty světa – včetně té naší – mají čas od času sklon šetřit na nepravém místě. Příkladem jsou poštovní známky, z nichž ty běžné výplatní se leckdy snaží stlačit na co nejmenší rozměr, aby se jich na arch vešlo co nejvíce a tisk tak byl co nejlacinější. V případě letošních Velikonoc tomu tak naštěstí nebylo, formát známky je velkorysý, ale co se povedlo u Otakárků, tady dopadlo přesně naopak. Je to smutné, ale letošní velikonoční známka je školním příkladem nezvládnutí kompozice, a i když obsahuje dobré motivy (líbí se mi nominál ve vajíčku, a i sám hlavní motiv je případný a pěkný) a tisk je proveden dobře, výsledek je slabý (název státu nacpaný do nejužšího místa, a proto nutně titěrný, zatímco nahoře zeje prázdný pruh, vysvětlivka Velikonoce na ústředním místě). Pojetí i barevnost jsou teoreticky správné, ale ve výsledku známka vypadá spíše jako propagační nálepka Spolku přátel žehu… A to ji pošta plánuje dotiskovat ještě čtyři roky!

Určitě je namístě zkoušet nové autory (což Kryštof Krejča v naší známkové tvorbě není) a přístupy, a nikdo rozumný nemůže čekat, že se vždycky všechno podaří na výbornou. Když se ale něco vysloveně nezdaří, je třeba to uznat a chybu neopakovat – v tomto případě tedy vydat napřesrok známku novou, jinou, a před tím pořádně zkontrolovat, jak bude návrh posuzovaný komisí ve zvětšeném formátu vypadat v rozměru skutečné známky (což lze na počítači snadno připravit a „známky“ vytisknout na počítačové tiskárně, nejlépe rovnou v podobě celého přepážkového archu a tiskem naznačenou perforací).

Už jsem zmínil, že návrh letošní velikonoční známky není první prací Kryštofa Krejči na poli naší známkové tvorby. Autor (nar. 1969) je profesionálním výtvarníkem, absolventem VŠUP v Praze, na níž dokonce po řadu let působil jako odborný asistent. Navrhl například známku k ZPH 2014 v Soči, které po výtvarné stránce není co vytknout. O jedenáct let dříve navrhl známku k MS ve střelbě, jejíž podoba je poplatnější době, ale srovnání obou dobře ukazuje, jak velký kus cesty jako autor ušel.

Nejnověji je autorem grafické úpravy známky „Hrad­čany A“ v úpravě s kupony pro přítisky.

Jeden „velikonoční“ neúspěch (navíc možná ani ne takto obecněji vnímaný) tedy samozřejmě není nic dramatického. Zamyslet by se však v tomto případě měla především Komise pro výtvarné řešení poštovních známek ČP.