Retro doprava s kupony pro přítisky – v šachovnicové úpravě

Retro doprava s kupony pro přítisky – v šachovnicové úpravě

František Beneš

Název emise: Retro doprava „A“
Den vydání: 18. října 2017
Hodnota: A (16 Kč) – č. 950 (ČP)
Výtvarný návrh: Petr Ptáček
Rozměr obrazu známky: 30 x 23 mm
Tisk: Poštovní tiskárna cenin, Praha
Druh tisku: plnobarevný OF
PL: 9 známek a 12 kuponů na části nákladu potištěných (viz obr.), část PL byla vytištěna s prázdnými kupony pro dodatečné zhotovení přítisků podle přání zákazníka
Papír: fl-an-OF
Náklad: 360 tis. známek (40 tis. PL) – ke dni vydání
FDC: nebyla vydána

Pojmout malý přepážkový list jako obraz, s vynechanými místy pro 9 známek uspořádaných šachovnicově, byl podle mě skvělý nápad. A když je tématem známek, kuponů i ostatní plochy listu doprava, jednotlivé části se neruší, ale naopak vhodně a vtipně doplňují. „Retro“ dopravní prostředky, vzdušné, kolejové a silniční (ty jednostopé i dvoustopé) zpodobněné s nostalgickým nádechem, se prostě nemůžou nelíbit.

Zvolená technika – akvarel – dodává dílu lehkost, šikovné rozmístění jednotlivých námětů dělá i z kuponů hezká dílka, u nichž je skoro škoda nahrazovat je v nepotištěné variantě jiným zobrazením.

Autorem návrhu celého listu je malíř, ilustrátor a grafik Petr Ptáček, který v říjnu oslavil dvaapadesáté narozeniny. Rodák z České Lípy už více než čtvrt století žije a maluje v Praze.  Sám o sobě říká: „Živím se malbou, kresbou i grafikou. Maluji akrylem a olejem, v grafice užívám hlavně techniku litografie, kterou realizuji s litografem a akademickým malířem Martinem Boudou, s kterým jsme zvládli desítky volných grafických listů, ex libris a novoročenek. Kresbu koloruji akvarelem, nebo tušemi, vedle volných kreseb jsem vytvořil knižní ilustrace, návrhy na užitou grafiku, realistické kresby na krabičky plastikových modelů a v neposlední řadě i návrhy na poštovní známky.“

Známka i celý list rovněž ukazují, že Poštovní tiskárna cenin umí vyrábět krásné tisky i ofsetem (a přitom nejde o barvotisky pokleslé úrovně, které jsou terčem oprávněné kritiky sběratelů), a že tedy vládne širokým spektrem kvalitních tiskových technik, radost se podívat.