Závodník – designér – legenda

Závodník – designér – legenda

František Beneš


Název emise: Český design: Václav Král
Den vydání: 2. října 2019
Hodnota: A (ke dni vydání 19 Kč); č. 1045 (ČP)
Rozměr známkového obrazu: 40 x 23 mm
Výtvarný návrh: Pavel Sivko
Druh tisku: plnobarevný OF
Papír: fl-an-OF; Tisk: PTC Praha
Tiskové formy: zn. 2x 50, SL 6x (8 + /2 + 2/ K)
Náklad: 500 tis. známek + 14 tis. sešitků
FDC: OTp v barvě černé; Jaroslav Tvrdoň
Tisk: PTC Praha; Náklad: 3.200

Pouhá tato tři slova stačí, aby k nim každý automobilový nadšenec dodal – Václav Král. Ostravský rodák (1936) k autům měl blízko snad odjakživa. Absolvoval průmyslovku a pak Vyšší automobilní a leteckou školu v Mladé Boleslavi. Dvě desetiletí závodil v motokrosu (sám si upravoval svou Čezetu), autokrosu a formulích a současně pracoval v Automobilových závodech. Oba tyto okruhy jeho činnosti jistě přispěly k tomu, že věci viděl jak z teoretické, tak praktické stránky. Když k tomu přidáte talet a nadšení pro věc, nelze se divit, že Královy návrhy karosérií uspěly nejen u nás, ale i v zahraničí. I když některé byly velkorysé a svou podobou dodnes ohromují, Krále bavila i malá autíčka, ekologická, s nízkým odporem vzduchu a malou spotřebou. Tím vlastně předběhl dobu.

Autům se věnoval celý život, první navrhl už ve svých 18 letech – šlo o karosérii na podvozku KdF (podobný používal Volkswagen Brouk).
K vrcholům jeho tvorby patří sportovní vůz Dioss Rebel a luxusní Tatra Prezident. Veřejnost ale znala spíše závodní automobily nesoucí značku Metalex. Navrhl i karosérie závodních vozů formule Easter a Mondial. Jeho Tatra V8 MTX dosahovala rychlosti až 265 km/h.

Ve svém ateliéru v Roztokách u Prahy se věnoval i technické ilustraci a propagační grafice. Motoristické časopisy otiskovaly jeho kresby po desítky let. Zajímal ho i průmyslový design, ten dokonce vyučoval na ČVUT. Statisíce dětí si přály pod stromečkem některou z hraček značky GAMA, jejichž podobu rovněž navrhoval.
Na známce je Králův nádherný návrh automobilu Tatra, na FDC skicy dalších modelů a taky rýsovací a výtvarné potřeby – z nichž spíše než pravítko používal štětec, čemuž odpovídá Královo rčení každá křivka musí mít svoji funkci. V razítku je designérův portrét, což je málo používaný postup, ale tady se vydařil.