Další historický vltavský parník na poštovní známce

Další historický vltavský parník na poštovní známce

František Beneš

Název emise: Historické dopravní prostředky – kolesový parník Praha
Den vydání: 8. března 2017
Hodnota: 16 Kč – č. 919 (ČP)
Výtvarný návrh: Pavel Sivko
Rozměr známk. obrazu: 40 x 23 mm
Tisk: Poštovní tiskárna cenin, Praha
Druh tisku: plnobarevný OF
Tisková forma: 4x 50
Papír: ofsetový; Náklad: 750 tis.
FDC: OTp v barvě tmavě zelené; Tisk: PTC Praha
Rytec FDC: Bohumil Šneider; Náklad: 3.400

Parník Praha si své jméno opravdu zasloužil. Byl postaven v Praze strojírnou Ruston a spol. a v Praze také více než půl století brázdil hladinu Vltavy. Na vodu byl spuštěn roku 1865 a nasazen na linku Praha – Zbraslav a zpět, později plul i do Štěchovic. Kolik za tu dlouhou dobu přepravil výletníků, už asi nikdo nespočítá. Součástí života pražanů přestal být tři roky po vzniku republiky, kdy byl prodán do Krakova, kde sloužil ještě dalších třicet let (což je dobrá vizitka výrobce!).

Známka je to opravdu hezká a na FDC se vyjímá parádně. Sympatická je i její nominální hodnota v základní výši. Na druhé straně – zajímá to vůbec někoho? Není už poněkud přeparníkováno? Neměla by se Komise pro tvorbu emisního plánu, působící jako poradní orgán na ministerstvu průmyslu a obchodu, porozhlédnout v zahraničí? Poštovní známky přeci nejsou nálepkami do učebnic dějepisu. Měly by hovořit více o současnosti, přinášet témata, která lidi zaujmou – a třeba už kvůli nim odešlou dopis nebo je uloží do alba. Nemluvím tu o tom poprvé a na vině je jednoznačně systém, v němž jedno ministerstvo rozhoduje o podobě výrobků, které prodává podnik spadající pod jiné ministerstvo a jemu se zodpovídající za hospodářský výsledek, přičemž to první ministerstvo nenese v tomto směru žádnou odpovědnost. Změnit a zlepšit to může až důkladná změna kompetencí, ta však zatím není na obzoru. Možná by prospělo alespoň personální obměnění komise MPO, díky němuž by na pořad jejího jednání přišly nové impulsy. S vytrvale připlouvající flotilou historických parníků a ústavem v Dubnu to pošta u veřejnosti opravdu nevyhraje!