Mašinky společně

Mašinky společně

František Beneš

Název emise: 150. výročí zprovoznění Košicko-bohumínské dráhy (společné vydání se SR)
Den vydání: 18. března 2022
Hodnota: 58 Kč; č. A1155
Rozměr známkového obrazu: 40 x 26 mm
Rozměr aršíku: 103 x 148 mm
Výtvarný návrh: Dušan Kállay
Autor rytiny: Jaroslav Tvrdoň
Druh tisku: OTp+OF; Papír: fl-an-OF
Tisk: Hradištko, sro.
Tisková forma: 1 AP (obsahuje 1 známku, 1 připojený a 1 volný kupon)
Náklad: 30 tis. aršíků
FDC: OF s liniovou kresbou; Náklad: 3.100
Tisk: Hradištko, sro.

Psát o historické železnici by měl ten, kdo tomu rozumí – například ředitel Poštovního muzea v Praze Jiří Střecha, o němž je známo, že vlaky miluje (bylo by hezké, kdyby nám k tématu nového aršíku v budoucnu přispěl několika řádky). My pro pořádek už teď uvedeme, že název Košicko-bohumínská dráha není označením samotné železnice (tedy kolejí vedoucích mezi oběma městy), ale názvem společnosti, která trať vybudovala a provozovala. Důvodem jejího vzniku byla potřeba zajistit rychlé a levné spojení pro přepravu železné rudy a oceli a trať pak přečkala několik režimů a procházela postupně několika státními útvary (od Rakousko-Uherska po současné ČR a SR).

Koncepce aršíku se mi líbí, snad jen ti panáčci na lokomotivách tam tentokrát nemuseli být (když se vtipná věc opakuje, člověka to omrzí). Hezká je kombinace rytiny známky a kuponů s pérovým provedením mapy, znaků a hor. Filatelisté jistě nepřehlédnou chybku v nápisu české známky, v němž chybí čárka nad posledním písmenem prostředního slova. Já to však beru z té stránky, že je ten nápis proveden po Ostravsku, a tam, jak známo, mají kratke zobaky.

Smutným mementem je srovnání nákladových čísel – český aršík 30.000, slovenský 50.000… Zjevně na Slovensku něco dělají lépe.