Pof. 743 – 744 – Opravdové motoristické legendy

PDF verze -> Pof. 743 – 744 – Opravdové motoristické legendy (PDF, 445 kB)

František Beneš

Název emise: Legendy Masarykova okruhu v Brně
Den vydání: 3. října 2012
Platnost: od 3. října 2012 ve styku tuzemském i mezinárodním až do odvolání

Hodnota: 18 Kč – František Šťastný, č. 743 (ČP)
Barva: černá, světle modrá, šedá, modrá a červená
Hodnota: 25 Kč – Louis Chiron, č. 744 (ČP)
Barva: černá, okrová, šedá, modrá a červená
Autor: Ladislav Kuklík
Rytec: Václav Fajt
Rozměr známkových obrazů: 23 x 40 mm
Druh tisku: OTr v barvě černé + čtyřbarevný HT; vytiskla PTC
Tisková forma: 2x 50; Papír: fl-an
Náklad: 750 tis. (č. 743), 500 tis. (č. 744)
FDC: obě OTp v barvě černé; vytiskla PTC

V současné inflaci slov a barnumském vyvyšování kdečeho, ztrácí výraz legenda svůj původní smysl. Legendární je v televizních reportážích kdeco a kdekdo, i když jste o něm třeba nikdy neslyšeli. To ale není případ osobností ze světa sportu, jimž je věnována tato známková emise. Oba muži totiž svým životem a hlavně výsledky v motoristickém sportu se stali jeho opravdovými symboly, a minimálně druhý z nich i synonymem pro určitý styl.

Františka Šťastného (1927 – 2000) u nás v dobách jeho závodní kariéry znal každý, a snad každý ho měl taky rád. Původně závodní cyklista a účastník prvního ročníku Závodu míru, přesedlal brzy na motocykly, i když zpočátku pod jménem svého bratra, protože ještě neměl řidičský průkaz. Poté tovární jezdec Jawy, s níž strávil celý závodnický život. Jen výjimečně startoval i na strojích strakonické ČZ nebo východoněmecké MZ. Na Jawě se v letech 1956 – 65 stal pětkrát mistrem ČSR. Na mezinárodní scéně se v první polovině šedesátých let držel v první pětce na mistrovství světa, v roce 1961 byl v kategorii do 350 ccm dokonce vicemistrem světa. Mezinárodní věhlas mu přinesly starty v závodech na ostrově Man, kde se dokázal vrátit na trať i po velmi těžkých haváriích. Miláček publika i novinářů, s láskou nazývaný Franta Šťastný, se z očí svých fanoušků neztratil ani po skončení závodní kariéry – setkávat se s ním mohli při televizních motocyklových přenosech, kde působil jako sportovní komentátor.

Jméno Louise Chirona (1899 – 1979) proniklo dokonce i do běžné mluvy: Jezdí jako širón – to mezi řidiči silničního provozu bylo označení pro šoféra, který se i tady choval jako závodník. Jeden z nejznámějších monackých sportovců všech dob za svou velmi dlouhou závodnickou kariéru nasbíral v automobilových závodech velký počet úspěchů a titulů. Jeho popularitu vedle agresivního stylu jízdy jistě zvýšilo i to, že jezdil a vítězil v automobilech slavných značek – zejména Bugatti, Mercedes a Alfa Romeo. Na domácí Grand Prix Monaka 1931 porazil nejslavnější závodníky té doby a poté stál na stupních vítězů významných závodů ještě mnohokrát – v letech 1931 – 33 i ve Velké ceně Československa. Koncem 40. let se účastnil i prvních závodů Formule 1, a ve svých 56 letech dokázal na Velké ceně Monaka 1955 dojet na skvělém šestém místě!

Šťastný i Chiron úspěšně závodili i na Masarykově okruhu v Brně, což připomíná nová emise. O obou bychom mohli při této příležitosti přinést ještě mnoho zajímavého, ale to už pro čtenáře Filatelie dávno a lépe udělal jiný autor – motoristický nadšenec Jiří Horák.