Hezká tramvaj s výhodou i slabinou

Hezká tramvaj s výhodou i slabinou

František Beneš

Název emise: Tramvaj Brožík & Křižík
Den vydání: 15. června 2022
Hodnota: „B“ (=19 Kč ke dni vydání)
Kat. číslo: 1166
Rozměr známkového obrazu: rovnostranný šestiúhelník s velikostí obrazu do 30,8 mm
Výtvarný návrh: Petr Ptáček
Druh tisku: OF; Papír: fl-an-OF
Tisk: Tiskárna Hradištko, sro.
Tisková forma: 4x PL 5
Náklad: 100 tis. ks (20 tis. TL)
FDC: nebyla vydána

Po včelách a včelařích, o nichž jsme referovali minule, vychází další známka ve tvaru šestiúhelníku, tentokrát ta, jež má být předlohou a vzorem známek vlastních (tedy těch, jež si u pošty může objednat kterýkoli zájemce). Napřed tedy to, co se mi na ní líbí. Jsou to dvě věci: jednak hezká podoba, a pak skutečnost, že malý arch má jen pět polí, což výrazně rozšiřuje nabídku pro objednatele – jako dárek nebo sběratelský předmět je tato úprava samozřejmě výrazně levnější (oproti stávajícímu 25bloku) a současně to není sešitek, o něž se zajímá jen část sběratelů, a díky menšímu rozměru list můžete snadno uložit do zásobníku. Navíc se silně rozšířily plochy na okrajích, které objednatelé rovněž mohou využít, takže se můžeme těšit na první vlaštovky vlastních známek, které nám využití této novinky předvedou.

Vyobrazená historický tramvaj je hezky namalovaná a krásně vytištěná – jemný sochastický rastr plochám opravdu svědčí. Škoda jen, že autor do kresby nevložil pérový prvek – obrysové linky, k čemuž tenhle technický výrobek přímo svádí. Nebyla by přitom třeba hned rytecká rozkresba, prostě by stačilo, kdyby černé obrysové linky byly provedeny samostatně, a tak taky vytištěny, což by známku povýšilo nad pouhý barvotisk. A ono to nejen provedeno nebylo, ale dokonalým pérovým ofsetem nejsou vytištěny ani nápisy, což lze dobře vidět na mikrotextu pod názvem státu. Ten by přitom měl plnit funkci bezpečnostního prvku, což se tady zjevně neděje.

Tiskárna Hradištko disponuje grafickým pracovištěm, kde by leccos bylo možné na návrhu dotáhnout a vylepšit – pokud by to nebylo v silách výtvarníka. Samozřejmě, stálo by to nějakou korunu navíc, ale neposunout věc co nejblíž k dokonalosti, to je šetření na nepravém místě.