Groteska v sochařství

Groteska v sochařství

František Beneš

Název emise: Umělecká díla na známkách: Bohumil Zemánek
Den vydání: 24. března 2021
Hodnota: 30 Kč; č. 1112 (ČP)
Rozměr zn. obrazu: 26 x 40 mm
Výtvarný návrh: Zbyněk Kočvar
Druh tisku: OF; Papír: fl-an-OF
Tisk: Hradištko, sro.
Tisková forma: 4x PL 4 + 4K
Náklad: 64 tis. známek (= 16 tis. PL)
Liniová rozkresba FDC: Miloš Ondráček
FDC: digitální tisk; Tisk: Hradištko, sro.; Náklad: 2.800

V úvodu tohoto čísla Břetislav Janík připomíná autora grafické podoby naprosté většiny našich známek z emisí Umění, Jiřího Švengsbíra. Ten jim dal pevnou podobu na více než půl století, od níž se odvážil odchýlit jen málokdo (například doyen našich rytců Miloš Ondráček – i ten ale jen do jisté míry). Nyní však vychází emise zgruntu jiná – formátem, grafickou podobou i uspořádáním malého přepážkového listu. Jestli taková změna měla nastat, je vydání k poctě sochaře Bohumila Zemánka tou pravou chvílí. Jeho až groteskní plastika by ve Švengsbírově klasickém rámci vypadala nepřípadně, tato nová úprava jí však znamenitě svědčí.

Se Zemánkovým dílem jsem se seznámil díky sochaři Michaelu Bílkovi, který s ním restauroval staré kamenné sochy (mimochodem, Bílek by si známku také zasloužil!). Jediným pohledem na novou známku zjistíte, že zrovna neodpovídá představám o socialistickém realismu, a tak není divu, že Zemánek po studiích na Akademii výtvarných umění nemohl za normalizace téměř vystavovat. To se po roce 1989 změnilo a jeho hlinění, ironicky pojatí panáci v životní velikosti byli představeni na řadě samostatných i společných výstav a jsou zastoupeni v řadě našich významných muzeí a galerií.

Osud Zemánkovi dopřál jen krátkou životní dráhu (1942-96), o to obdivuhodnější je, jak pozoruhodné a rozsáhlé dílo po sobě zanechal. Na známce vyobrazený Bohouš vznikal v letech 1978-9 a rozhodně musíme pochválit nápad představit tuto sochu ze všech čtyř stran. Na samotné známce je pohled zepředu, na horních kuponech zleva a zprava, na obou dolních pak zezadu. Typografie a barevnost nápisů dobře harmonují s představeným dílem, pozoruhodně dobře je provedena nominální hodnota.

Na FDC je rozměrná plastika ze žuly a kovu, nazvaná Koupaliště (je umístěna v Praze-Kobylisích). V razítku je autorův monogram a místo jeho narození – Brno.